Je kan nog steeds geen diploma krijgen voor internet marketing, maar het is wel een fundamenteel instrument voor succes bij je start.
“De belangrijkste en schaarste kennis zou niet ontwikkeling of ontwerp maar internet marketing moeten zijn.” –Dave McClure
Spreekt voor zich niet? Internet marketing bestaat nog maar 15 jaar terwijl ontwerp en ontwikkeling er al langer zijn. Vanwege het prille begin van internet marketing, zijn er nog steeds geen praktische en doeltreffende opleidingen beschikbaar. Dat wil niet zeggen dat er weinig informatie over bestaat, alleen moet je de juiste informatie kunnen filteren uit de hoop onzin.
Waar beginnen?
Het moeilijkste is beginnen. Internet marketing is geen uitzondering. Het probleem bij deze is wel dat er veel mensen inhoud over schrijven om snel zoekresultaten te beinvloeden of om snel resultaat te behalen met hun affiliate programma.
De grootste uitdaging bij het studeren van internet marketing is het filteren van de juiste informatie –de juiste informatie van de juiste persoon vinden en actie ondernemen. Ik ga de punten bespreken die ik denk dat het meest belangrijk zijn voor internet marketing.
SEO
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is nog steeds het meest groeiende kanaal in de meeste projecten. Het kost tijd en moeite, maar als je het doeltreffend uitvoert, brengt het langdurig succes.
PPC
Pay-per-click (PPC) is flink geëvolueerd vanuit simple tekst links in de zoekresultaten. Nu is er toegang tot sociale advertenties, video advertenties en veel meer. Het lijkt overweldigend, maar als je de basis begrijpt van AdWords, kan je de overgang maken naar andere vormen van pay per click.
Opvolging
Als je geen opvolging hebt, is er geen vooruitgang. Gemiddeld verkoopscijfer? Verlaat ratio? Deelname? Verkeer? Conversion rate? Het is allemaal deel van je opvolging.
Email is nog steeds een van de beste kanalen om aanwinst te verwerven. Denk er eens over na –het is feitelijk het werelds grootste sociale netwerk.
Copywriting
Goede titels schrijven, is een van de makkelijkste manieren om meer verkeer en klanten te creëren.
Social Media
Uiteindelijk draait het allemaal om verbinding te maken met mensen die intresse hebben wat jij doet. Er komen jaarlijkse nieuwe platformen en het is moelijk om bij te blijven.
Inhoud Marketing
Inhoud marketing is een nieuw spreekwoord maar het toepassen ervan gebeurd al voor jaren. De korte uitleg ervan is dat de inhoud gebruikelijk is voor uw lezers, en zorgt voor merkbekendheid, tevredenheid, vertrouwen en veel meer. Ook zoals SEO neemt inhoud marketing veel tijd, geld en moeite in beslag om resultaten te boeken, maar het loont na een tijd.
Opstart Marketing
Opstart marketing is een heel ander wezen dan typische marketing. Het is zeer metrisch gedreven en verlangt veel onderzoek door verschillende kanalen. Het is ook een andere ingesteldheid omdat er een beperkte tijd is om resultaten te boeken.
Affiliate Marketing
Affiliate marketeers worden soms als onbetrouwbare marketeers bestempeld, maar ik heb ondervonden dat dit niet zo is. Zij zijn eigenlijk een van de meest creatieve marketeers omdat zij ervoor zorgen dat er resultaten zijn ongeacht het werk dat er dient te gebeuren. Leren hoe je affiliate marketing gebruikt is één stukje van de puzzel. Als je een affiliate programma start, zal je alle voor- en- nadelen erbij moeten nemen.
Video
Laten we eens kijken naar wat youtube statistieken, aangezien deze de tweede grootste zoekmachine is:
- 600 miljoen kijkers elke dag via mobiele apparaten
- 500 jaar YouTube videolengte wordt er elke dag op Facebook bekeken. Elke minuut worden er 700 YouTube video’s gedeeld op twitter Twitter.
- Meer dan 800 miljoen unieke bezoekers elke maand.
Video zal blijven groeien omdat mensen hun aandacht verschuift naar de online wereld. Het is een goed idee om nu nog te starten aangezien het nog steeds het wilde westen is.
Begin met 1 kanaal
Duidelijk, er zijn veel kanalen en hopen vol informatie om te gebruiken, dus dit is mijn manier om echt van start te gaan: Kies een onderwerp dat je interesse wekt en besteed er al je tijd aan. Verdeel jezelf niet te veel.
Een voorbeeld, ik startte met SEO en maakte een paar websites om de verschillende technieken te testen. Eens ik het begon te begrijpen, startte ik een affiliate programma. Het ene lijdde naar het andere en uiteindelijk hielp ik grote bedrijven met SEO.
Maar dat was niet genoeg. Ik besloot om ook andere takken van online marketing aan te bieden zodat ik een all-around marketeer was. Zo leerde ik PPC en studeerde ik alles over opvolging. Dan bestudeerde ik social media effectief en verdiepte ik mij in copywriting, enz…
Blijf leren
Een goede marketer begrijpt dat je steeds moet blijven leren omdat het landschap zo snel veranderd. Als je zelfvoldaan wordt, wordt je snel gemiddeld. Blijf testen, blijf lezen, blijf vragen stellen.