Verdiepen in online marketing kan ontmoedigend zijn voor kmo’s, maar ondernemers kunnen met kleine succesvolle stappen starten en groeien.
Veel ondernemers denken dat online marketing ingewikkeld is. Ze betalen veel geld, dat ze niet altijd hebben, om het probleem om aan klanten te geraken uit te geven. (Om eerlijk te zijn, het is altijd hun probleem).
Maar wat met bedrijven die geen budget hebben om een marketing expert in te huren? Verdienen zij geen oplossing hoe ze nieuwe klanten kunnen bereiken?
Hier geven we 9 stappen die je zelf makkelijk kan toepassen
1. Betrek social media
Social media zijn geen mysterieuze bedoelingen, het is eenvoudig netwerken. Als je ooit hebt deelgenomen aan een netwerkevent, kan je ook overweg met social media. Laat vaktaal zoals “retweets” en “likes” je niet afschrikken. Behandel anderen zoals je zelf wil behandeld worden. Stel vragen. Neem deel. Overdrijf niet met verkopen.
Geheime tip: Gebruik social media instrumenten zoals HootSuite of SproutSocial om al je social platform updates te plannen. Je bespaart veel tijd en het lijkt alsof je constant aanwezig bent op Twitter, Facebook, LinkedIn, …
2. Start met bloggen
Negeer het niet, probeer het eens, je kan verrast zijn met de kwaliteit van uw schrijfkunst. Je hebt een heleboel informatie over onderwerpen aangezien je je vakbied goed kent.
Bloggen heeft veel voordelen zoals, merkbekendheid, geloofwaardigheid en authoriteit. Het blijkt ook de conversion rate te verbeteren en zelfs zoekmachineresultaten te beinvloeden.
Geheime tip: Een blog artikel schrijven is niet hetzelfde als een verslag voor school ( dat kan wel misschien het laatste zijn wat je geschreven hebt). Gebruik opmaakttechnieken die zorgen dat uw inhoud makkelijk verteerbaar is door de lezer. Hou ook een document bij met ideeën, zo val je nooit zonder inspiratie.
3. Maak connectie met de media
Public relations is een belangrijk middel om uw online bereik uit te breiden. Maar PR consultanten hebben er niets van weg om relaties te maken met journalisten en bloggers. Ze werken liever direct met de zaakvoerder.
Geheime tip: Volg journalisten in je werkgebied op Twitter of Facebook en deel hun inhoud of reageer op hun tweets. Geef reactie op hun artikels. Zorg dat je in hun vizier komt voordat je je grote nieuws brengt.
4. Bied inhoud dat je publiek wil
Connecten met mogelijke klanten is makkelijker als je opmaatgemaakte inhoud aanbiedt wat ze kunnen gebruiken. Cijfers tonen dat 61% van de klanten kopen van bedrijven die zeer relevante inhoud aanbieden.
Geheime tip: Zorg steeds dat de “pijn punten” van je publiek in de belangstelling staan en ontwerp ebooks, gidsen en blogartikels die hier waarde aan toevoegen. Koppel deze punten aan een product of marketingdoelen die je hebt, en vergoot dan je bereik via social media.
5. Volg op!
Het is eenvoudig: de kanalen die je het meeste verkeer opleveren, daar wil je meer van. Die wat geen resultaat leveren, wil je verwijderen. Daar hoef je niemand voor te betalen om dit te begrijpen.
Geheime tip: Zet een opvolgingsplatform op dat je weekselijks of maandelijks rapporten stuurt zodat je steeds op de hoogte bent van je marketingresultaten.
6. Zorg dat je mails aanspreken bij de lezer
Ondanks alle andere marketinginstrumenten, blijft mailen nog steeds een succesvolle manier om te communiceren met klanten en hen te laten kopen. Hoe meer gericht deze boodschappen zijn, hoe meer mensen je lokt naar je website.
Geheime tip: Schenk meer aandacht aan het onderwerp van je mail, 64% van alle mail gebruikers opent een mail afhankelijk van het onderwerp. Het is dus belangrijk om wat extra tijd te nemen bij het bedenken van een goed onderwerp. Onthou ook dat korte onderwerpen, 10 of minder karakter, meer succes hebben tot wel 58% of beter, hou het dus kort en krachtig.
7. Verfijn uw on-site SEO
Zorg ervoor dat de zoekwoorden die je op je website gebruikt, ook degene zijn waar je wil voor gevonden worden. Als dat niet zo is, riskeer je het dat veel bezoekers je website verlaten, en er dus minder klanten uit je website komen.
Geheime Tip: Als je een lokaal bedrijf bent, onderschat dan niet de locale zoektrends. Deze helpen de mensen in je buurt om je makkelijker te vinden. Vermijd inhoud kopiëren. Google houdt daar niet van en zal je zoekresultaat beinvloeden als je er in overdrijft.
8. Blog als gast
Je hebt een maximum aantal bezoekers van je blog, vergoot dit aantal door als gast te bloggen bij een populaire blog die ook jouw doelgroep aanspreekt.
9. Zorg dat alle onderdelen in elkaar passen
Je kan je makkelijk concentreren op al deze onderdelen apart, maar zorg ervoor dat ze allemaal samen in de richting van je doel sturen.
Geheime Tip: Voor je begint met marketing, stel vast wat je wil bereiken. Wil je het aantal bezoekers opdrijven met 50%? De omzet verhogen met 200.000€ ? Een bepaald product of dienst promoten? Elke marketing actie moet je korter bij je doel brengen.
BelSEO kan je resultaat bezorgen
Als je te weinig tijd en onvoldoende budget hebt, kan een marketing consultant inhuren je helpen je resultaten te halen. Maar als je een klein bedrijf bent en alles zelf wil doen, zijn deze 9 stappen makkelijk om goede resultaten te halen.
Maak een verandering en test het een tijd, na een paar weken verander je of gebruik je een andere techniek. Probeer het!